Jaa artikkeli:
Facebook
Twitter

Vinkkejä Leikkipäivään

Valtakunnallista Leikkipäivää vietetään tänä vuonna teemalla “Leikkien lähelle luontoa”. Täältä löydät kivoja luontoaiheisia vinkkejä niin pienellä kuin isolla porukalla leikittäväksi ja huhtikuun monenlaiset sääolosuhteet huomioiden! 

Minun oma Unelmapuuni

Tämä leikki on tärkeä leikkiä metsässä. Jokainen saa valita metsästä oman pakkansa, ja suunnitella minkälainen hänen Unelmapuunsa olisi. Unelmissa kaikki on mahdollista, joten turkoosinvärinen lentävä puu, jossa soi musiikki on täysin mahdollinen. Viiden minuutin itsenäisen pohdinnan ja unelmoinnin jälkeen oppilaat kutsutaan koolle ja halukkaat saavat vuorollaan kertoa omasta Unelmapuustaan.

Apukysymyksiä:

– Mitä tykkäät tehdä ja syödä? Miten puu voisi mahdollistaa sen?
– Onko puullasi taikavoimia?
– Minkä värinen ja tuoksuinen unelmapuusi on?

Puusokko

Leikitään metsässä pareittain. Toinen laittaa silmät kiinni toisen asettuessa tämän taakse ja tarttuu pariaan olkapäistä. Muista, leikkikaverisi luottaa sinuun, ethän anna hänen kompastua tai kaatua. Varoita häntä kivistä, kannoista ja kuopista. Näkevä kaveri johdattaa parinsa jonkun puun luokse, jota sokkona oleva tutkii kaikilla muilla paitsi näköaistillaan. Miten paksu puun runko on? Onko kaarna sileää? Onko oksia? Hetken kuluttua sokko johdatetaan pois rungon luota ja tämä pyöräytetään vielä pari kierrosta paikalla ennen kuin sokko saa avata silmänsä ja yrittää selvittää mikä oli hänen tunnustelemansa puu. Vaihdetaan osia.

Puulajihippa

Rajataan metsään selkeä leikkialue ja päätetään, mikä on turvapuulaji, tässä esimerkissä se on koivu. Kaikki leikkialueen koivut ovat nyt turvia. Turvaan pääsee koskettamalla puuta ja sanomalla oikea puulaji, eli ”koivu”. Turvassa voi olla vain yksi kerrallaan. Jos Niko on koivulla ja Jenni koskettaa samaa runkoa ja sanoo ”koivu”, ei Niko enää ole turvassa. Samalle turvapuulle ei voi mennä kahta kertaa peräkkäin. Hipoille annetaan ”taakat”, eli hippamerkit (huivi tai vastaava). Hippa vaihtuu kosketuksesta eikä samaa saa jättää heti uudestaan.

Kuvassa näkyy, kuinka oranssia hippamerkkiä pitelevä pipopäinen leikkijä juoksee lippispäisen perässä ja kolmas kaveri seisoo turvapuukoivulla… Hetkeä myöhemmin lippispäinen on juossut koivulle ja siellä seisoskellut kaveri on lähtenyt karkuun.

Sylipuu

Jokainen etsii puun, jonka runko on oman sylin paksuinen. Oma sylipuu on sellainen, johon pystyt nojaamaan napa puuhun päin ja saat vietyä sormenpäät yhteen ilman että käsivarsien ja rungon väliin jää tyhjää tilaa. Voitte myös etsiä minisylipuut sekä OK-puut.

Minisylipuu mitataan haliotteella, jossa leikkijä vie kädet ristiin ja koskettaa sormillaan toisen puolen kyynärpäätä

OK-puu mitataan oman käden OK- merkillä, eli viedään saman käden peukalo- ja etusormenpäät yhteen.

 

Luontobingo 

Klikkaamalla kuvaa, saat tulostettavan version.

 

 

 

 

 

 

 

Talvibingo

Klikkaamalla kuvaa, saat tulostettavan version.

 

 

 

 

 

 

 

Jäälinnan rakennus

Jäädytetään maitopurkkeihin “jäätiiliä”, joista rakennetaan jäälinna. Tiilet muurataan yhteen lumi-vesiseoksella. Yhteisöllinen projekti, jonka voi tehdä pienellä tai isommalla joukolla. Pandemia-aikana linnaa voi käydä rakentamassa vaiheittain ja vuoronperään.

 

Jänikset ja tarvikkeet

Leikkijät jaetaan kahteen riviin vastakkain 5-10 metrin päähän toisistaan. Toinen rivi on jäniksiä ja toinen rivi tarvikkeita. Jokainen tarvike päättää itsekseen, onko ruokaa vai pesä. Samoin jokainen jänis päättää itsekseen, tarvitseeko ruokaa vai pesää. Kun leikinjohtaja antaa merkin, tarvikkeet osoittavat valintansa: pesät asettavat kädet harjakatoksi päänsä päälle, ruoat hierovat käsillä vatsaansa. Jänikset ryntäävät tarvitsemansa tarvikkeen luokse. Jos jänis löytää tarvitsemansa, se lisääntyy ja nyt molemmat jatkavat jäniksinä. Jos jänis ei löydä tarvitsemaansa, se muuttuu tarvikkeeksi. Uusi kierros alkaa, ne, jotka löysivät parin, ovat nyt siis jäniksiä ja parittomaksi jääneet siirtyvät tarvikkeiksi. Kierroksia otetaan niin kauan, kunnes kaikki jänikset loppuvat. Leikkiä voi varioida myös muihin eläimiin.

Eläinviesti

Leikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen. Joukkueet seisovat viivan takana, jokusen metrin päässä on joukkueen ämpäri/kartio tmv., joka on kierrettävä. Eläinviestissä liikkumatavat vaihtelevat siten, että jonon 1. on rapu (=rapukävelyä selkä menosuuntaan), 2. karhu (neljällä raajalla), 3. ihminen (juoksee), 4. taas rapu jne… Nopein joukkue voittaa.

Haukka ja metsähiiri

Valitaan leikkijöistä 1 haukka ja 1 metsähiiri. Muut ottavat parit ja asettuvat leikkialueelle sinne tänne käsikädessä vastakkain seisomaan, jolloin he ovat suojapaikkoja. Haukka koittaa saada metsähiirtä kiinni juosten. Metsähiiri voi piiloutua suojapaikkaan, eli juosta jonkin parin luo, mennä parien käsien alta parin väliin ja sysätä toisen parista pois, jolloin tästä tulee uusi metsähiiri. Mikä haukka saa metsähiiren kiinni, osat vaihtuvat.

Lumikon häntä

Leikkijät jaetaan kahteen jonoon. Jonossa pidetään kiinni edessä olevan vyötäisiltä. Jonon ensimmäinen on lumikon pää ja viimeinen sen häntä. Jonot menevät pienen matkan päähän toisistaan ja leikki alkaa. Kummankin jonon pää yrittää ottaa toisen jonon häntää kiinni ja samalla suojella omaa häntäänsä. Jos jonon A pää saa jonon B hännästä kiinni, siirtyy jonon B hännässä ollut henkilö jonon A pääksi. Jatketaan, kunnes jäljellä on vain yksi jono. (leikkiä voi varioida siten, että on vain yksi jono, jonka pää koittaa saada häntää kiinni.)

Puunkaato

Leikkijät asettuvat jonoon. Jokainen leikkijä tarttuu edessään olevaa vyötäröltä, etummainen pitää kiinni puusta. Tarkoituksena on vetämällä kaataa puu. Se jonka kohdalta jono katkeaa, putoaa pelistä.

Lumitamppo

Lumeen tallataan polkuverkosto ristiin rastiin noin 10 – 20 metrin alueelle. Polkujen varrelle tehdään noin 5 ympyrän muotoista turvapesää. Polut tallotaan selvästi muusta hangesta ulottuviksi. Yksi leikkijöistä jää lumimieheksi, joka alkaa jahdata muita polkuverkoston sisällä. Kun lumimies saa jonkun kiinni, tämän on jähmetyttävä paikoilleen lumiukoksi siihen asti, että joku toinen leikkijä tulee pelastamaan hänet halaamalla. Turvapesissä voi pysähtyä lepäämään. Kun kaikki on jähmetetty lumiukoiksi, valitaan ensimmäisenä kiinni jäänyt/joku muu vapaaehtoinen uudeksi lumimieheksi.

Pikkulinnut ja pakkanen

Yksi leikkijä on pakkanen, lopu pikkulintuja. Pakkanen yrittää ottaa pikkulintuja kiinni, ja onnistuessaan pikkulintu jähmettyy paikalleen. Toiset pikkulinnut voivat pelastaa jähmettyneen lämmittämällä tätä siipiensä suojassa halaamalla. Leikkiä voidaan varioida ryhmän mukaan siten, että pakkasia onkin kaksi, tai että jähmettyneen linnun sulattamiseen tarvitaan kaksi pikkulintua halaamaan yhdessä. Vaihtoehtoinen sulattamistapa on, että yksi leikkijöistä on kevätaurinko, joka tulee halaamalla pelastamaan.

 

Vinkkejä kaikkien iloksi ovat keränneet Leikkipäivä-verkostoon kuuluvat Perinneleikit ry, Pienperheyhdistys ja Suomen Latu.

Lisää vinkkejä luontoleikkeihin löytyy Leikkipankista (esim. hakukategorian “ulkoleikkejä” avulla)  sekä Suomen Ladun sivuilta: Lasten ja perheiden ulkoiluvinkit